Gezonde salades

Gezonde Salades

Voor iedereen die een beetje op de lijn let, of gewoon een gezond alternatief zoekt als maaltijdvervanger, is een salade de juiste keuze. Uiteraard moet deze salade wel gezond zijn en niet teveel vet en andere calorierijke of dikmakende ingrediënten bevatten.

Gezonde Salades maken

De basis van een gezonde salade is eigenlijk vrij eenvoudig. Als eerste moet je erop letten dat je voldoende groente en sla gebruikt. Zeker wanneer het een maaltijdsalade is. Je moet immers wel een "vol" gevoel krijgen wanneer de salade op is. Daarnaast krijg je zo ook direct al voldoende voedingstoffen en vitamines binnen. Groente en sla zitten namelijk vol vezels, deze zijn erg belangrijk voor je lichaam.

Vermijd dressings en mayonaise

Een veelgemaakte fout wat een salade juist niet zo gezond maakt, is het (overmatig) gebruik van vette dressings of mayonaise. De salade zal met bijvoorbeeld veel mayonaise makkelijker naar binnenglijden, maar gezond is het zeker niet. Dergelijke dressings en mayonaise zitten vol calorieën en ongezonde verzadigde vetten. Veel beter is het om de salade te voorzien van een scheutje olijfolie. Olijfolie bevat vooral gezonde onverzadigde vetten zoals omega 3, deze heeft je lichaam juist nodig.

Lekkere extraatjes met mate toevoegen

Een maaltijdsalade mag natuurlijk best wat extra's bevatten zoals kaas,kip,tonijn of ham. Let er wel op dat je hier niet mee overdrijft. Ook zijn de genoemde voorbeelden over het algemeen vrij mager, teveel ervan doet het effect van een gezonde salade weer teniet. De genoemde extra's bevatten namelijk relatief veel calorieën.Zeker als je wat vettige soorten vlees toevoegt of kaas. Pas vooral op met kaas, hier zitten erg veel calorieën en vetten in. Daarom het advies om hier zeker niet teveel van toe te voegen aan de salade.